Uw Ideale ZorgWerkplek

– Blog –

Eenvoudig (samen)werken met behulp van een Sociaal Portaal

En zet uw capaciteit efficiënter in samen met SLTN

Collega’s digitaal ontmoeten, kennis delen, informatie opzoeken of eenvoudig toegang krijgen tot uw applicaties?

Collega’s digitaal ontmoeten, kennis delen, informatie opzoeken of eenvoudig toegang krijgen tot uw applicaties? U kunt tegenwoordig vanaf elke zorglocatie, onderweg of vanuit huis werken en samenwerken. Niettemin is samenwerken met collega’s en eenvoudig bij applicaties en informatie komen niet altijd eenvoudig in deze context. Met toegepaste applicaties en het juiste device op de juiste plaats, kunnen al heel wat problemen voorkomen worden. Personeel dat onderweg is, geeft immers al snel de voorkeur aan het gebruik van een smartphone of tablet terwijl personeel dat zich op locatie bevindt eerder met een desktop aan de slag gaat. Wat de keuze ook is, de gebruikerservaring van een digitale werkomgeving moet overal en altijd hetzelfde zijn. Alleen op die manier wordt informatie optimaal gedeeld en gaan zorgmedewerkers efficiënt aan het werk.

De sterkte van een sociaal portaal

Een sociaal portaal of intranet vormt het digitale startpunt van de zorgwerkdag en biedt zorgmedewerkers heel wat voordelen. Ze vinden er alle applicaties die ze nodig hebben om aan de slag te gaan en staan zowel via mail, chat en videocall in contact met elkaar. Deze applicaties en kanalen verschillen echter per gebruiker en zijn afhankelijk van de functie die een medewerker invult. Met het Sociaal Portaal van SLTN voorkomt u dat zorgmedewerkers verdwaald raken in een doolhof van applicaties die ze niet nodig hebben en helpt u hen snel relevante informatie terug te vinden. Met andere woorden, het biedt een startpunt waar de nodige gegevens, kanalen en applicaties steeds beschikbaar zijn. En het beste van allemaal? Inloggen hoeft slechts eenmaal! Zo hebben zorgmedewerkers direct toegang tot alle applicaties en tools die ze die dag nodig hebben.

Informatie op basis van functie en device

Eenvoudig kennis en informatie delen en ophalen binnen uw zorgorganisatie. Dat is uiteindelijk het doel van een degelijk sociaal portaal of intranet. Het maakt het werk van alle medewerkers in de zorg een stuk leuker en eenvoudiger en biedt toegang tot alles wat voor de gebruiker relevant is. Dat kan zelfs per device specifiek of per locatie worden ingesteld. Op basis van de rol krijgt het Sociaal Portaal de ‘lay-out’ die voor de gebruiker op dat moment het meest relevant is. Zijn uw medewerkers onderweg? Dan krijgen ze via een app of op de laptop delen van de functionaliteit van het Sociaal Portaal aangeboden. Op die manier wordt zorgen zo eenvoudig mogelijk gemaakt en kunnen zorgmedewerkers zich focussen op wat er echt toe doet.

Communicatie is de sleutel

Naast een fundering voor optimale zorg, biedt het Sociaal Portaal ook communicatieve voordelen. Het is immers belangrijk dat collega’s elkaar makkelijk kunnen bereiken en op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen. Hiernaast kan een sociaal portaal ook aangeboden worden als cliëntenportaal waarin de communicatie tussen zorgverlener, cliënt en verwanten up-to-date wordt gehouden. Op die manier hebben alle betrokkenen toegang tot de juiste informatie. Ook wanneer een cliënt door bepaalde fysieke of mentale beperkingen niet in staat is om deze informatie zelf te verwerken.

Tussen zorgmedewerkers

De term samenwerken heeft in deze digitale tijden een heel andere betekenis gekregen. Het overgrote deel ervan verloopt via digitale kanalen, maar dit hoeft geen beperking te vormen voor een vlotte communicatie en efficiënte samenwerking. Het biedt immers heel wat unieke mogelijkheden die hier net ten goede aan komen. Samenwerken aan documenten in Office 365 zorgt er immers voor dat alle betrokkenen direct de recentste versie in handen hebben die vervolgens met het hele (mobiele) team rechtstreeks besproken kan worden via Microsoft Teams. Er zit geen vertraging of ‘ruis’ op de berichtgeving.

Het Sociaal Portaal biedt daarnaast de mogelijkheid om meteen de agenda uit het ECD te integreren. Wel zo handig want dat geeft direct inzicht in je dag en maakt inloggen in het ECD overbodig. Bovendien worden gegevens van cliënten zo in een oogwenk opgevraagd en beschikt iedere betrokken zorgmedewerker altijd over de juiste en recentste informatie.

Tussen zorgmedewerkers en cliënten

Tegenwoordig wordt het steeds belangrijker om ook cliënten en hun verwanten te betrekken in de communicatie over het zorgtraject. Een open dialoog op gelijkwaardige basis kan namelijk alleen plaatsvinden wanneer de cliënt en zijn of haar omgeving begrijpen welke zorg er geboden wordt en wanneer zij inzicht krijgen in het zorgplan. In het Sociaal Portaal kan er via het cliëntenportaal dan ook gecommuniceerd worden tussen zorgverlener, cliënt en verwanten. Zo is iedereen steeds op de hoogte van de actuele stand van zaken.

Benieuwd hoe
Uw Ideale
Zorgwerkplek
eruitziet?

SLTN. Ontzorgt ICT.

Wij bouwen samen aan Uw Ideale Zorgwerkplek.
Samen met ons rijk ecosysteem van partners en leveranciers creëren we Uw Ideale Zorgwerkplek. Uw vaste huisarchitect van SLTN gaat met uw zorgwensen aan de slag en past de relevante innovaties toe op uw transitie.